waarisliza.reismee.nl

Bonusblog: beginnersinzichten uit (en over) Australië

Met mijn reis net over de helft en mijn periode in Australië nagenoeg achter de rug, vond ik wel dat jullie wel een extra verhaaltje van me hadden verdiend. Bij dezen dan ook een (puntsgewijs) bonusblog waarin ik wat inzichten en weetjes die ik (met de hulp van wat reisgenootjes) in en over Australië heb opgedaan voor jullie op een rijtje heb gezet in willekeurige volgorde. Oké, dat is niet echt een verhaaltje te noemen, maar hopelijk rekenen jullie dit ook goed. Enjoy! (En wie weet kun je er nog je voordeel mee doen haha.)

• Australië is groter dan Europa (en er is dan ook bizar veel te zien).
  • Goon = goedkoper dan wijn, wordt verkocht in een zak in een kartonnen doos. De fruitige versie witte nepwijn is goed te drinken.
  • Naast bier hebben kroegen meestal ook cider op tap. Aangezien het bier vrij duur is en niet eens zo lekker, vond ik dat meestal een beter alternatief. (Behalve op het Oktoberfest, want daar drinkt men bier, duh.)
  • In Australië kom je vooral veel Duitsers tegen.
  • Aziaten bekijken de wereld met een idioot grote iPad of een selfiestick.
  • Timtams = fantastisch ? koekjes met chocolade. Met dank aan Jamin zijn deze binnenkort ook in Nederland verkrijgbaar, hiephoi! (Ik voorzie een hoop nieuwe diabetespatiënten.)
  • Vegemite = heel sterk, raar spul. Lijkt qua kleur op donkere stroop of chocopasta, maar schijn bedriegt. Niet fantastisch. Bah.
  • Alles in Australië probeert je te vermoorden. (Zie ook het volgende, zeer geruststellende filmpje: https://youtu.be/kdihHnaOQsk)
  • Australiërs (vooral Australische gidsen) vinden het hilarisch om je bang te maken.
  • De insecten in Nederland zijn maar klein.
  • Bijna alle plaatsen hebben een Anzac-memorial voor de Eerste en/of Tweede Wereldoorlog.
  • Het is zoals het is. Dat is wel de opvatting die veel Australiërs hebben. Heel relaxed.
  • Hoewel er wel veel health/superfood shops zijn en het lijkt of iedereen heel erg met zijn gezondheid bezig is, wordt activewear vooral gedragen voor de show.
  • Nieuwe mensen ontmoeten gaat het gemakkelijkst tijdens tours of in de keuken.
  • Koken voor alleen jezelf is niet leuk en niet erg praktisch. Je maakt bijna altijd te veel en natuurlijk heb je dan weer geen bakjes om je restjes een dag in te bewaren.
  • Kangoeroevlees is gezond, want er zit weinig vet in.
  • Als je popcorn besteld, is die standaard gezouten (niet zoet).
  • Koala = lui, pluizig dier. Erg kieskeurig met eucalyptusbladeren, die bovendien een beetje giftig zijn en dus moeilijk verteren, waardoor het dier het grootste deel van de dag slaapt om energie te sparen. Kan desondanks heel soepel klimmen als hij wakker is.
  • Kangoeroe = springbeest, kan hard trappen. Is heel zacht en heeft scherpe nagels.
  • Wallaby = kleiner springbeest, kan beter omgaan met bergachtig gebied.
  • Cassowary = lelijke, harige voorouder van de struisvogel, dodelijkste vogel ter wereld.
  • Met fietsen moet je verplicht een helm op. Kijk verder niet raar op als je helmen met stekels ziet: die zijn tegen de magpies.
  • Magpie = niet al te grote, doch gevaarlijke vogel. Valt voetgangers en fietsers in een kamikazevlucht aan, met name tijdens het broedseizoen.
  • Tourbussen zijn oncomfortabel en niet gemaakt voor langere mensen. Gangpaden en eventuele lege stoelen functioneren als extra beenruimte.
  • Maak dezelfde dag nog een back-up van je foto's, stuur ze naar huis of zorg dat je vriendjes wordt met je tourgenoten. Je weet maar nooit wanneer je telefoon (die je als camera gebruikt) opeens besluit om je SD-kaart te ruïneren.
  • Australië heeft een probleem met konijnen en katten. (Die hier niet natuurlijk voorkomen en dus geen echte natuurlijke vijand hebben.)
  • Zonnebrand factor 50+. Altijd zonnebrand factor 50+. Huidkanker is een dingetje hier en de meeste plaatsen hebben dan ook een speciale huidkliniek.
  • Je bucketlist wordt niet korter maar langer door rondreizen.
  • Als je wandelschoenen aan hebt, kan een slang niet in je voet bijten (tanden zijn te kort daarvoor).
  • Aboriginals tellen niet verder dan drie. 1, 2, 3, many!
  • In Melbourne moet je auditie doen om straatmuzikant te zijn. Maar daardoor zitten er wel heel erg goede in de stad! Amistat is bijvoorbeeld echt mooi om te luisteren.
  • Vogels zijn absoluut niet verlegen. Bij de Great Ocean Road gaan de papegaaien op je hoofd zitten, en bij het beklimmen van de Marions Lookout (Cradle Mountain) zitten er vogels die ritsen van tassen open kunnen maken.
  • Zwangere kangoeroes kunnen het geslacht van hun baby zelf bepalen. En hun zwangerschap vertragen.
  • Tassen moet je buiten bereik van dingo's bewaren.
  • Dingo = grote hond. Zit o.a. in de outback en op Fraser Island
  • Aboriginals hebben (genetisch bepaald) een kleinere lever dan andere mensen, dus kunnen slechter tegen alcohol.
  • Wombat = lijken op grote, harige varkens. Of kleine beren. Hebben een buidel, maar dan op hun rug.
  • Mannelijke vogelbekdieren zijn giftig.
  • Het kan nog zomer zijn in Australië, maar in Tasmanië heb je een muts nodig.
  • Zoals iets eruit ziet, zo heet het vaak ook.
  • Tasmanian devils = bijten vijf keer zo hard als een hond van dezelfde grootte. Zijn in proportie het zoogdier met de sterkste beet. Kunnen soms 1/3 van hun eigen gewicht eten in een half uur. Kunnen prooi ruiken op een paar kilometer afstand, maar zien bijna niks.
  • Mensen betalen goud geld voor avonturenparken, maar je kan ook gewoon gratis een berg opklimmen en afglijden. De Mt Amos op Tasmanië bijvoorbeeld: met een klein beetje regen heb je daar al spekgladde, spectaculaire rockslides.
  • Vertrouw nooit op het weerbericht. Het kan zomaar slecht of mooi zijn, zonder dat dat voorspeld is.
  • Liquorice/drop en (pure) chocolade gaan stiekem verdacht goed samen.

Fabienne

Wat heerlijk informatief. Een paar dingen wist ik al of had ik eerder in je blog gelezen, maar toch echt wel veel van geleerd ook! Chapeau ?

danielle v gestel- sopers

heerlijk al die weetjes en je bucket list komt niet af zo te lezen maar wordt langer.. leuk.
Lekker genieten en is toch echt een enorme ervaring.
Veel plezier in NZ. Dikke kus tante Daan en Ome Henk.